Kísérleti jelleggel, augusztus 10-e és október 31-e között, 3 hónapos próbaidőre forgalomcsillapítást vezet be Belső-Erzsébetvárosban az önkormányzat. Egyes utcák forgalmi rendje megváltozott. Ehhez kapcsolódóan az Erzsébetvárosi Önkormányzat megbízásából augusztus során a Miutcánk platformon futtatunk egy felmérést, amit összesen 1031-en töltöttek ki.
Az ideiglenes forgalomcsillapítás és a felmérés célja, hogy élhetőbb legyen a körutak az Andrássy út és a Rákóczi út által körülhatárolt terület. Cél, hogy jobb legyen a levegő, csökkenjen az átmenő forgalom, ehhez azonban elengedhetetlen a lakosság megkérdezése és az itt élők, itt dolgozók igényeinek figyelembevétele.
A forgalomcsillapítás az alábbi térképen jelölt utcákat érinti, több utca irányát megfordították, egyes szakaszokon sétálóutcát jelöltek ki valamint a kerékpárok számára sok utcát kétirányúsítottak.
A felmérés legfontosabb eredményei, összefüggései
A Miutcánk felületén valamint szórólapokon terjesztett kérdőívet kitöltők közel fele (47%) Belső-Erzsébetvárosban vagy attól 5 percen belül lakik. A válaszadók további 30%-a negyedóra séta távolságon belül él.
A válaszadók több mint 80%heti rendszerességgel jár a környéken. A legtöbben a környéken laknak, de sokan vesznek igénybe szolgáltatásokat, járnak munkába, vagy haladnak át különböző okokból a területen. Ezen válaszadók igénye eltérő lehet, amit a nagyszámú kitöltésnek köszönhetően részletesebb elemzéssel tudtunk felmérni.
A kitöltők által leggyakrabban igénybe vett közlekedési módok: gyaloglás és a saját autó. Ezek között nyilván lehet átfedés, ezért egy további elemzés során érdemes volt megvizsgálni a saját autóval közlekedők igényeit összehasonlítva azokkal, akik nem használnak saját autót.
A felmérésben nem csak arról kérdeztük meg a lakosságot, hogy mit gondolnak a kísérleti forgalomcsillapító intézkedésekről, hanem arról is, hogy miket találnak a kerületben a legfontosabb problémáknak, mi az amire hajlandók a jobb levegőért. A három legnagyobb problémának a növekvő légszennyezést, a forgalmi dugókat és a parkolási lehetőségek hiányát találták a válaszadók.
A válaszadók mintegy 2/3-a lenne hajlandó és képes változtatni. Leginkább a többlet sétát tudnák bevállalni, de emellett 28% jelezte, hogy hajlandó kerékpárra váltani a környezetszennyezés csökkentése érdekében.
A felmérésben külön kitértünk arra, hogy mit gondolnak az itt élők a célforgalmi behajtásról, mely útszakaszokat tartják veszélyesnek. Bár a többség (60%) támogatja a célforgalmú behajtást, nincs egyértelmű spontán elképzelése a válaszadóknak, hogy ez hol lenne megfelelő. Lényegében a teljes Király, Wesselényi és Dob utcát valamint a köztes keresztutcákat megjelölték, mint szabályozott célforgalmi behajtással védendő terület.
Külön körül jártuk a kérdőívben, hogy mennyire biztonságos a különböző járművekkel - gyalog, kerékpárral valamint babakocsival - a közlekedés Belső-Erzsébetvárosban és hogy hol vannak a potenciális veszélyforrások, közlekedési gócpontok. Mindhárom csoport válaszai alapján látható és jól kirajzolódott, hogy a Dob utca az elsődleges közlekedési gócpont. Emellett a Nagymező - Király utca találkozása jelent meg a válaszok alapján.
Az önkormányzat a kérdőívben külön kitért arra, hogy a lakók mit gondolnak a Wesselényi utca - Dob utcai és Kazinczy utcai változtatásokról, illetve mennyire értenek ezzel egyet. 1031 válasz alapján 37 % érzékelte, hogy csökkent az autós forgalom, 44% nem érzékelte ezt a Wesselényi és Dob utcában. A Kazinczy utca átalakításával - autós forgalom kizárása - 58% egyetértett és csupán a válaszadók egy harmada nem értett ezzel egyet.
Számtalan javaslat érkezett, ezek között a leggyakrabban előfordulók az alábbiak voltak:
- 30 km/órás sebességkorlátozás a környéken
- Fekvőrendőrök kihelyezése
- Autók részleges / teljes kitiltása
- Csak a környéken lakók hajthassanak be gépjárművel
- Dugódíj bevezetése
- Parkolók, parkolóházak (pl. foghíjtelkeken) építése
- Tömegközlekedés fejlesztése
- Szigorúbb ellenőrzés a szabálytalankodók kiszűrése érdekében
- A nagyobb kerülő nagyobb környezeti terhelést jelent
Néhány érdekesség a részletesebb elemzésből
A válaszokat tovább elemezve az derült ki, hogy a környéken lakók kevesebb, mint 5 perc séta távolságon belül lakók, 5-15 perc távra lakók valamint a negyedóra sétánál messzebb lakók nagyrészt hasonló véleménnyel vannak a terület problémáiról és hasonló változtatásokat szeretnének.
A légszennyezés csökkentését a lakóhely távolságától függetlenül fontosnak tartják a válaszadók. A legnagyobb különbség az itt lakók és a távolabb lakók válaszai között a zajszennyezés megítélése, az itt lakók 66% szerint ez fontos probléma, a távolabb lakóknál ez már csak 58% szerint fontos.
A válaszadók korosztályos elemzéséből is az derült ki, hogy életkortól független, hogy ki milyen gyakran jár a környéken. Közlekedési szokásokban érzékelhető eltérés az egyes korosztályok között, a 40 feletti korosztály magasabb százalékban szokott saját autóval is közlekedni 70% feletti, míg a 40 alatti korosztálynál a saját autó használat 60% alatti. Ezt az adatot érdemes összevetni a kerületbe bejelentett autók számával. A másik jelentős különbség, hogy amíg a 40 alatti korosztály közel fele szokott kerékpárral közlekedni, a 40 felettiek alig több mint 20%-a kerékpározik. Ezzel összefüggésben állhat, hogy a 40 feletti válaszadóknál a Parkolási lehetőségek és a dugók a két elsődleges probléma, a 18-39 korosztálynál a növekvő levegőszennyezés az egyértelmű elsődleges probléma.
Szintén a saját autóval függhet össze, hogy ugyan teljes lakosság támogatja a célforgalmú behajtást, a 40 év felettiek között több mint egy harmad az ellenzők aránya.
A felmérés a bevezetett forgalmi változtatások kezdeti szakaszában készült, így érdekes kérdés, hogy hosszabb távon mit gondolnak az itt élők a szabályozásról és hogyan lehet a véleményeket beépíteni Belső-Erzsébetváros és Belső-Terézváros élhetőbbé tételébe. A reprezentatív, online megkérdezésen alapuló közvélemény kutatás megítélésünk szerint objektív eszköznek bizonyult a lakosság véleményének monitorozására, mivel a Miutcánkon keresztül külön meg tudtuk kérdezni a különböző távolságra lakó, így a helyzetet eltérő nézőpontból látó lakókat.
Köszönjük az Erzsébetvárosi Önkormányzatnak a bizalmat a felméréssel kapcsolatban.
Egy európai város, kerület csak tájékozott, egymást támogató, közösségekkel képzelhető el 2020-ban.
A Miutcánkban ehhez értünk.
Az Erzsébetvárosi Önkormányzat cikke felmérésünkről: