Szomszédok, közösségek, történetek a Miutcánkból.

Forgalomcsillapítás a Belső -Erzsébetvárosban - lakossági vélemények

2020. szeptember 17. - Miutcánk

Kísérleti jelleggel, augusztus 10-e és október 31-e között, 3 hónapos próbaidőre forgalomcsillapítást vezet be Belső-Erzsébetvárosban az önkormányzat. Egyes utcák forgalmi rendje megváltozott. Ehhez kapcsolódóan az Erzsébetvárosi Önkormányzat megbízásából augusztus során a Miutcánk platformon futtatunk egy felmérést, amit összesen 1031-en töltöttek ki.

Az ideiglenes forgalomcsillapítás és a felmérés célja, hogy élhetőbb legyen a körutak az Andrássy út és a Rákóczi út által körülhatárolt terület. Cél, hogy jobb legyen a levegő, csökkenjen az átmenő forgalom, ehhez azonban elengedhetetlen a lakosság megkérdezése és az itt élők, itt dolgozók igényeinek figyelembevétele.

A forgalomcsillapítás az alábbi térképen jelölt utcákat érinti, több utca irányát megfordították, egyes szakaszokon sétálóutcát jelöltek ki valamint a kerékpárok számára sok utcát kétirányúsítottak.forgalmi-valtozasok-terkep_1_-min.jpg

A felmérés legfontosabb eredményei, összefüggései

A Miutcánk felületén valamint szórólapokon terjesztett kérdőívet kitöltők közel fele (47%) Belső-Erzsébetvárosban vagy attól 5 percen belül lakik. A válaszadók további 30%-a negyedóra séta távolságon belül él.

A válaszadók több mint 80%heti rendszerességgel jár a környéken. A legtöbben a környéken laknak, de sokan vesznek igénybe szolgáltatásokat, járnak munkába, vagy haladnak át különböző okokból a területen. Ezen válaszadók igénye eltérő lehet, amit a nagyszámú kitöltésnek köszönhetően részletesebb elemzéssel tudtunk felmérni.
A kitöltők által leggyakrabban igénybe vett közlekedési módok: gyaloglás és a saját autó. Ezek között nyilván lehet átfedés, ezért egy további elemzés során érdemes volt megvizsgálni a saját autóval közlekedők igényeit összehasonlítva azokkal, akik nem használnak saját autót.



A felmérésben nem csak arról kérdeztük meg a lakosságot, hogy mit gondolnak a kísérleti forgalomcsillapító intézkedésekről, hanem arról is, hogy miket találnak a kerületben a legfontosabb problémáknak, mi az amire hajlandók a jobb levegőért. A három legnagyobb problémának a növekvő légszennyezést, a forgalmi dugókat és a parkolási lehetőségek hiányát találták a válaszadók.

A válaszadók mintegy 2/3-a lenne hajlandó és képes változtatni. Leginkább a többlet sétát tudnák bevállalni, de emellett 28% jelezte, hogy hajlandó kerékpárra váltani a környezetszennyezés csökkentése érdekében.

A felmérésben külön kitértünk arra, hogy mit gondolnak az itt élők a célforgalmi behajtásról, mely útszakaszokat tartják veszélyesnek. Bár a többség (60%) támogatja a célforgalmú behajtást, nincs egyértelmű spontán elképzelése a válaszadóknak, hogy ez hol lenne megfelelő. Lényegében a teljes Király, Wesselényi és Dob utcát valamint a köztes keresztutcákat megjelölték, mint szabályozott célforgalmi behajtással védendő terület.

Külön körül jártuk a kérdőívben, hogy mennyire biztonságos a különböző járművekkel - gyalog, kerékpárral valamint babakocsival - a közlekedés Belső-Erzsébetvárosban és hogy hol vannak a potenciális veszélyforrások, közlekedési gócpontok. Mindhárom csoport válaszai alapján látható és jól kirajzolódott, hogy a Dob utca az elsődleges közlekedési gócpont. Emellett a Nagymező - Király utca találkozása jelent meg a válaszok alapján.

Az önkormányzat a kérdőívben külön kitért arra, hogy a lakók mit gondolnak a Wesselényi utca - Dob utcai és Kazinczy utcai változtatásokról, illetve mennyire értenek ezzel egyet. '031 válasz alapján 37 % érzékelte, hogy csökkent az autós forgalom, 44% nem érzékelte ezt a Wesselényi és Dob utcában. A Kazinczy utca átalakításával - autós forgalom kizárása - 58% egyetértett és csupán a válaszadók egy harmada nem értett ezzel egyet.

Számtalan javaslat érkezett, ezek között a leggyakrabban előfordulók az alábbiak voltak:

  • 30 km/órás sebességkorlátozás a környéken
  • Fekvőrendőrök kihelyezése
  • Autók részleges / teljes kitiltása
  • Csak a környéken lakók hajthassanak be gépjárművel
  • Dugódíj bevezetése
  • Parkolók, parkolóházak (pl. foghíjtelkeken) építése
  • Tömegközlekedés fejlesztése
  • Szigorúbb ellenőrzés a szabálytalankodók kiszűrése érdekében
  • A nagyobb kerülő nagyobb környezeti terhelést jelent

Néhány érdekesség a részletesebb elemzésből

A válaszokat tovább elemezve az derült ki, hogy a környéken lakók kevesebb, mint 5 perc séta távolságon belül lakók, 5-15 perc távra lakók valamint a negyedóra sétánál messzebb lakók nagyrészt hasonló véleménnyel vannak a terület problémáiról és hasonló változtatásokat szeretnének.

A légszennyezés csökkentését a lakóhely távolságától függetlenül fontosnak tartják a válaszadók. A legnagyobb különbség az itt lakók és a távolabb lakók válaszai között a zajszennyezés megítélése, az itt lakók 66% szerint ez fontos probléma, a távolabb lakóknál ez már csak 58% szerint fontos.

A válaszadók korosztályos elemzéséből is az derült ki, hogy életkortól független, hogy ki milyen gyakran jár a környéken. Közlekedési szokásokban érzékelhető eltérés az egyes korosztályok között, a 40 feletti korosztály magasabb százalékban szokott saját autóval is közlekedni 70% feletti, míg a 40 alatti korosztálynál a saját autó használat 60% alatti. Ezt az adatot érdemes összevetni a kerületbe bejelentett autók számával. A másik jelentős különbség, hogy amíg a 40 alatti korosztály közel fele szokott kerékpárral közlekedni, a 40 felettiek alig több mint 20%-a kerékpározik. Ezzel összefüggésben állhat, hogy a 40 feletti válaszadóknál a Parkolási lehetőségek és a dugók a két elsődleges probléma, a 18-39 korosztálynál a növekvő levegőszennyezés az egyértelmű elsődleges probléma.

Szintén a saját autóval függhet össze, hogy ugyan teljes lakosság támogatja a célforgalmú behajtást, a 40 év felettiek között több mint egy harmad az ellenzők aránya.



A felmérés a bevezetett forgalmi változtatások kezdeti szakaszában készült, így érdekes kérdés, hogy hosszabb távon mit gondolnak az itt élők a szabályozásról és hogyan lehet a véleményeket beépíteni Belső-Erzsébetváros és Belső-Terézváros élhetőbbé tételébe. A reprezentatív, online megkérdezésen alapuló közvélemény kutatás megítélésünk szerint objektív eszköznek bizonyult a lakosság véleményének monitorozására, mivel a Miutcánkon keresztül külön meg tudtuk kérdezni a különböző távolságra lakó, így a helyzetet eltérő nézőpontból látó lakókat.

Köszönjük az Erzsébetvárosi Önkorményzatnak a bizalmat a felméréssel kapcsolatban.

Egy európai város, kerület csak tájékozott, egymást támogató, közösségekkel képzelhető el 2020-ban.
A
Miutcánkban ehhez értünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://miutcank.blog.hu/api/trackback/id/tr4016205012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása